Jak dużo psychopatów jest naprawdę?
Thomas Erikson – Otoczeni przez psychopatów

2/25/2021 2 Comments A+ a-


    Cześć wam! 
      Jak się macie? Czy pogoda was rozpieszcza? Czytacie książki przy słońcu, ciesząc się wyczuwalnie zbliżającą się wiosną? 
     Na Islandii da się ją odczuć, choć na pierwszy rzut oka może to tak nie wygląda, bo kto może powiedzieć, że zima odchodzi, gdy na zewnątrz zaledwie sześć stopni na plusie? Jednak to prawda – wiosna już zaczyna do nas machać zza rogu! I to jest cudowne.
     Dziś mam dla was bardzo ciekawą książkę, która początkowo zachęciła mnie swoim tytułem. Przyznajcie, że jest przyciągający. Bo czy nie zastanawialiście się czasem, ilu manipulatorów jest wśród nas, którzy tylko czyhają, by wykorzystać nas do cna na ich własną korzyść? 
     Ja się zastanawiałam.
  Jesteście ciekawi, czy książka Thomasa Eriksona warta jest uwagi? Czytajcie więc dalej, a ja bez dalszego wstępu przechodzę do sedna.

Thomas Erikson 
"Otoczeni przez psychopatów"

Niektórzy ludzie są wyjątkowymi manipulantami. Potrafią przekonać każdego do wszystkiego i zwabić swoim urokiem. Lubią kontrolować innych i zrobią wszystko, aby dostać to, czego chcą.
Brzmi znajomo?
Zła wiadomość jest taka, że ​​naprawdę nie można od nich uciec. Ale oto dobra wiadomość: możesz pokonać ich w ich własnej grze.
Po przejściu przez wzloty i upadki różnych typów osobowości (czerwonej, niebieskiej, zielonej i żółtej) w swoim międzynarodowym bestsellerze "Otoczeni idiotami", szwedzki ekspert behawioralny Thomas Erikson pokaże, jak inne osoby mogą wykorzystać Twoje słabości i cechy osobowości i jak możesz ich powstrzymać.
Dowiadując się więcej o swoim typie osobowości i sposobie pracy, będziesz w stanie przejrzeć manipulacyjne zachowania psychopaty i odeprzeć ich próby siania spustoszenia w Twoim życiu.
Ta dowcipna, wciągająca i pouczająca książka da ci wszystko, czego potrzebujesz, aby poradzić sobie z najbardziej utalentowanymi manipulatorami życia i zidentyfikować psychopatów w twoim życiu... zanim będzie za późno!

Kategoria: nauki społeczne, rozwój osobisty
Rok wydania: 2020
Wydawnictwo: St. Martin's Essentials; Reprint edition
Oryginalny tytuł: "Omgiven av Psykopater"


   Książka podzielona jest na dokładnie siedemnaście rozdziałów i każdy z nich podzielono również na kilka podrozdziałów. Niektóre z nich opatrzone są tabelkami pomagającymi uporządkować uzyskaną wiedzę, nie jest to jednak przesadzona ilość. Na początku każdego nowego tematu są również cytaty związane z treścią książki. O dziwo tutaj spodobał mi się ten pomysł, choć zazwyczaj jestem do takich rozwiązań uprzedzona.


 Autor zdecydował się napisać "Otoczonych przez psychopatów" językiem prostym, wystrzegając się naukowych pojęć i trudnych do zrozumienia formułek, tworząc z tej książki przyjemną, lekką lekturę. 


    Spragnionym jednak wiedzy, na końcu książki, Thomas Erikson przedstawił kilkanaście propozycji do zagłębienia się w problemie psychopatów i ich manipulacji.  Dodatkowo zamieszczono również indeks, dzięki czemu w prosty sposób możemy odnaleźć w książce interesujące nas kwestie. 
   Przejdźmy jednak do konkretów.


     Sięgając po tę książkę, nie wiedziałam czego się spodziewać. Czy będzie to cięższa, naukowa lektura, przedstawiająca problem szczegółowo, wyjaśniająca go i rozkładająca na czynniki pierwsze czy wręcz odwrotnie – pobłażliwie traktująca tematykę, skupiona jedynie na zysku poprzez chwytliwy tytuł opowiastka. Prawda leży gdzieś pośrodku, bo nie jest to ani materiał na podręcznik szkolny, ani treści, na których miałabym się zawieść. Właściwie był to całkiem przyjemny i pouczający tekst, który z pewnością przyda mi się w przyszłości.
     Zacznijmy jednak od początku. O czym traktuje książka? Można by się spodziewać, że o psychopatach jakich zobaczymy w serialach i filmach kryminalnych – z przerażającymi na twarzach uśmiechami, skąpanymi w mroku, czekającymi na ciebie, żeby... no dobrze, trochę mnie poniosła wyobraźnia. Ale jednak coś w tym jest, zazwyczaj słowo "psychopata" przywodzi nam na myśl właśnie takie wyobrażenie. Thomas Erikson jednak już na wstępie przestrzega nas, że mowa będzie o innych typach ludzi – tych, których możemy spotkać szybciej niż może nam się wydawać. Czy to w pracy, czy to na pierwszej randce – o dziwo psychopaci faktycznie są wśród nas i autor potwierdza to, często w swoich tekstach przedstawiając życiowe sytuacje, które faktycznie miały miejsce. I to chyba one są najbardziej przerażające, bo uświadamiamy sobie, że może się to zdarzyć każdemu z nas.

If you don't control your mind, someone else will.

      Autor jednak radzi nam, jak się przed tym ustrzec. A jeśli już jest za późno, jak poradzić sobie, gdy już mamy do czynienia z taką osobą. "Otoczeni przez psychopatów" jest książką w większości opartą na systemie czterech kolorów: czerwonego, żółtego, zielonego i niebieskiego, który został po raz pierwszy wykorzystany w "Otoczonych przez idiotów" również spod pióra Thomasa Eriksona. Jest to system bardzo obrazowy i pozwalający nam lepiej uporządkować wiedzę, jaką przyswoiliśmy. Z resztą, tabelki w książce również nam to umożliwiają.
     Do każdego z czterech kolorów twórca przypisuje określone cechy, rozróżnia je ze sobą, wyjaśnia zachowania tych typów, przedstawia mocne i słabe strony oraz pokazuje jak, poprzez te słabości, psychopaci mogą nimi zmanipulować. Na końcu zaś opisuje, jak możemy temu zapobiec. Dzięki systemowi czterech kolorów dowiedziałam się na przykład, że jestem osobą najbardziej podatną na manipulacje.  

They are predators in human form. Does that sound dramatic? The reason for that is very simple: it is dramatic!

  Autorowi zarzucane jest, że używa słowa manipulacji w przypadku, gdy w psychologii niektóre z wymienianych sytuacji manipulacjami nie są. Nie jestem jednak tak bardzo zagłębiona w temacie, bym mogła to potwierdzić. Dla mnie jednak, czyli dla osoby, która w tej nauce nie para się na co dzień, treści w książce były dla mnie przystępne i rozumiałam intencję Thomasa w uproszczeniu niektórych kwestii. "Otoczeni przez psychopatów" nie miała być podręcznikiem i naukowym zbiorem formuł i tłumaczeń. To miała być lekka książka, w której to zwykły czytelnik miał jedynie "liznąć" tematu i być może – w przyszłości – zainteresować się nim bardziej.
      

     Jakie są moje odczucia? Jak mówiłam, nie wiedziałam, czego się po niej spodziewać, ale może to nawet i lepiej, bo ostatecznie oceniam ją pozytywnie. Zawarte w niej treści były ciekawe, czasami również i zabawne, Thomas Erikson posługiwał się lekką formą przekazu, ani razu nie poczułam, że książka jest ciężka w odbiorze, że muszę od niej odpocząć i poczekać, aż wiedza się przyswoi. Sytuacje zmyślone, czy te, które faktycznie komuś się przytrafiły, są niezwykle ułatwiające zrozumienie sposobu działania psychopatów. Dużo prościej można wtedy połączyć przyswojoną wiedzę z relacjami, które, być może, przytrafią nam się w przyszłości. 
    Czy autor zaciekawił mnie tematem psychologii, manipulacji i pozwolił lepiej zrozumieć psychopatów? To na pewno. Nie jestem pewna, czy sięgnę jeszcze po inne książki Thomasa. Myślę, że zagłębię się w tym temacie, ale poprzez inne źródła wiedzy – na przykład te, które zostały wymienione na końcu książki. Lekki język jest przyjemny, by rozpocząć z tym tematem, myślę jednak, że dla osoby, która chce nauczyć się więcej lub która już jest na kierunku psychologicznym na studiach, może to być niewystarczające. Dla mnie jednak było to zupełnie inaczej.
 Ostatecznie daję tej książce ocenę siedem, ponieważ wyniosłam z niej tyle, ile potrzebowałam oraz zainteresowała mnie tematem na tyle, że chcę kontynuować poznawanie tajemnic manipulacji. 






.....Zainteresowałam was tą książką? Interesujecie się psychologią, jak i również sposobami manipulacji w naszym życiu? A może macie inne propozycje książkowe, po które taka osoba powinna sięgnąć, jeśli jest ciekawa tej tematyki. Koniecznie dajcie znać w komentarzach, a ja mam dla was jeszcze jedno zadanie.
    Odnosząc się do wspomnianego wcześniej, wykorzystanego w recenzowanej książce, systemu czterech kolorów, spróbujcie, nie zerkając, jakie cechy są przypisanego do każdego z nich, zgadnąć, jakim kolorem jesteście wy.
    A kiedy już to zrobicie i będziecie chcieli sprawdzić, czy macie rację – polecam sięgnąć po "Otoczonych przez psychopatów".
  Ja tymczasem się z wami żegnam i życzę miłego końca tygodnia. Choć pogoda dzisiaj się pogorszyła, chcę wam życzyć wspaniałej, wiosennej pogody i oczywiście,

do zobaczenia!


Ćwierćwiecze za mną. Mam na imię Patrycja i swego czasu prowadziłam bloga książkowego, by zachęcić innych do czytania. Obecnie mieszkająca na Islandii dziewczyna, która zapragnęła znów powrócić do swojej pasji. W wolnych chwilach uczy się też języka islandzkiego, ogląda słabe filmy, czyta komiksy i pstryka zdjęcia, gdzie popadnie.

2 komentarze

Napisz komentarze
26/2/21 10:58 delete

Psychopatia to jedno z moich ulubionych zagadnień jeszcze z czasów studiów i chętnie sięgam po książki związane z tym zagadnieniem. Jednak nie wiem czy uda mi się sięgnąć również po tą książkę.

Reply
avatar
26/2/21 13:39 delete

Ciekawy temat, choć z pewnością niełatwy...

Reply
avatar

Jeżeli spodobał Ci się mój wpis, proszę skomentuj.
Będzie mi niezmiernie miło! :)
Do komentowania nie musisz się logować. Ta opcja włączona jest również dla anonimowych użytkowników.